Het betere leven! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Jolanda Smeets - WaarBenJij.nu Het betere leven! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Jolanda Smeets - WaarBenJij.nu

Het betere leven!

Door: Jolanda Smeets

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 Maart 2013 | Bonaire, Kralendijk

Na al dat ziek zijn en aansterken was ik er goed klaar mee.
GELEEFD moest er worden!! En dat heb ik goed gedaan!

Na mijn zieke periode ben ik weer volop met stage begonnen. Heerlijk de hele dag kunnen draaien. 's Middags weer naar bed, even opstaan om te eten en daarna weer slapen.
De eerste week bestond dus vooral uit stage en slapen.
Op donderdag kon er weer gesurft worden en werd er ook weer gestapt in de lokale kroeg! Daarna kon ik weer een dag bijslapen.

Op vrijdag 8 februari was het een speciale dag.
Het was namelijk de dag waarop we de kinderoptocht zouden lopen.
Weken hadden de kinderen hier naar toe gewerkt. Er waren pakken gemaakt en elke klas ging als een ander dier verkleed.
Het thema was uit het ei. Mijn klas was een Kuiken!
Dus als juf trek je dan ook een kuikenpak aan.
En als veels te groot kuiken dans je met 12 kids door de straat die om de 15 minuten moeten plassen en na een uur al helemaal op waren. Gelukkig duurde de optocht maar 3uur.........
Maar er was weinig drama. Ik had een ouder erbij die wc-dienst had zodat ik het overzicht kon bewaren. Oftewel kleuters overal vandaan kon vissen want ze waren overal en nergens maar niet bij de groep natuurlijk :P.
De optocht was prachtig! Ik heb echt genoten! Om de dag heerlijk af te sluiten heb ik nog een uurtje gewindsurft.

Na deze stageweek was het weer tijd voor vakantie! Want ik had het zo zwaar gehad die week :P (ahum)
In de vakantie heb ik bijna elke dag gewindsurft!! Zoals ik bedacht had voordat ik kwam. Mn conditie was nog echter prut en ik kon beginnen met een half uur per dag. Gelukkig was het resultaat aan het einde van de week dat ik 2 uur achter elkaar kon door surfen.

Maar naast het surfen was het ook de carnavalsvakantie! De eerste optocht op zondag kon ik helaas nog niet meemaken omdat ik onder de zonneuitslag zat van de antibiotica. Maar de andere vijf optochten heb ik wel bijgewoond!
Wat een 'happening'!! Ik heb het nog nooit zo druk gezien in Kralendijk! Het hele eiland was in de Kaya Grandi. De optocht was een groot feest. Iedereen was vrolijk en de mensen zagen er prachtig uit. Grote veren veel diamanten, glitters, en korte mooie jurkjes!
Opvallend was dat de optocht echter niet bestond uit allemaal jonge meisjes. Maar meer door gelante oudere dames die de straten door dansden.
Daarnaast waren er ook mannen die erg goed konden dansen.
Kortom een groot feest. Overal lokaal eten en daar hebben we ook van genoten.

Een ander leuk detail is dat je ineens merkt hoeveel mensen je al kent op het eiland. Collega's, vrienden, ouders en vooral kinderen.
De lachende gezichtjes van die kleuters als ze mij zagen. Daarnaast mocht ik op de foto met een leerlingen uit Nardi d'r klas.
De afsluitende lichtjes optocht was ook erg leuk! Alle foto's staan natuurlijk op facebook.

Op donderdag in de vakantie kwamen de ouders van Nardi aan en die kon heerlijk gaan genieten van haar bezoek en de luxe die het met zich mee bracht.
Gelukkig kwamen mijn ouders zaterdag avond en die van Anne zondagavond.

Maandag begon mijn stage weer en daar kon ik eindelijk laten zien aan mijn ouders en zusje hoe ik aan het werk was. Mn ouders waren verbaasd over het feit dat de school best Nederlands was.

Op dinsdag begon ik met het thema Piraten. Hiervoor had ik een schatkist nodig en deze besloot ik zelf te gaan maken.
Nu ik de luxe had van een auto, ouders en een creatief zusje hebben we de hele maandag avond na het eten zitten knutselen aan een schatkist, van wrakhout en touw!
De kids waren er helemaal ondersteboven van dus het was een succes.

De rest van de week was ontzettend gezellig ik ging lekker veel uiteten, hoefde niet te koken, kon vroeg m'n bedje in en kon onder een heerlijke douche douchen, want ons bad lekte nog steeds.

Op zaterdagavond was het weer tijd om afscheid te nemen van mn ouders en zusje. Het afscheid viel mij ontzettend mee.
M'n moeder drukte me nog eens op het hart dat ik echt wel thuis moest komen over 2,5 maand!
Ik snap onderhand dat ze zich daarover druk maakt want het eiland is onderhand wel echt mijn thuis geworden. In het huis met Anne en Nardi is het heerlijk. Ik had me geen betere huisgenoten kunnen wensen ;)

Op zondag nadat mijn ouders weg waren presteerde ik het om weer gewond te raken (A). Een vriend parkeerde de scooter met de uitlaatpijp tegen mijn been. En een zwaar tweedegraads brandwond was snel gezet.
Gelukkig hebben de locoals een perfect medicijn; pure aloë vera.
een slijmerige lap, vers uit de plant gesneden mocht ik op mijn blaar leggen. De brand was er na 2 uur al uit. Daarna werd het professioneel verbonden. Helaas was het surfen voor die dag even voorbij. En de rest van de week ook.

Maandag op stage was mijn verband voor de kleuters uiterst interessant en moest het steeds aangeraakt worden. Ik verging van de pijn. Dus was ik er super streng op. Dit werkte nogal slecht want de kinderen waren veels te nieuwsgierig.

Op dinsdag besloot ik dus om met open wond de klas in te komen en het samen met de kinderen, de wond helemaal steriel te verbinden.
Ik heb de kids nog nooit zo lang stil in de kring zien zitten. Met grote ogen mochten ze het verband, gaasjes, zalf, betadine, tape en watjes voelen.
Daarna verbond ik mezelf en sindsdien zijn de kinderen super voorzichtig met mij.
De week verliep heerlijk! Stage, surfen en genieten. Het word bijna eentonig.

Op woensdag avond kwam Tessa aan. Onze medestudent vanuit Curacao kwam gezellig drie dagen op bezoek om te bekijken hoe wij hier leefden en hoe onze stage verliep. We hebben met haar een rondje eiland gedaan op de scooters. (ja dat kan in een weekend, Bonaire is dus echt niet zo groot :P)
Tessa heeft ons laten weten dat ze heeft genoten en wij vonden het super leuk om bezoek te hebben op deze manier. De verschillende verhalen uit te wissen en weer eens ergens anders uit eten te gaan.

Op zaterdag avond besloten we de verjaardag van Anne in te luiden op het strand. 's Middags had ik wrakhout van de kust gehaald om een kampvuur te maken. Op onze handdoeken met een kampvuur, wijn en vrienden hebben we om 12 uur gezongen voor Anne.

Zondag stonden Nardi en ik al om 9 uur in de keuken pannenkoeken te bakken als ontbijt voor Anne. Die heeft zitten smullen als een klein jarig kind! Wij natuurlijk ook!

Nu is het onderhand dinsdag avond 5 maart. En ik heb 3 weken bijgeschreven. Door al die leuke dingen en het chillen kwam ik er even niet aan toe.

Lieve mensen tot de volgende keer maar weer!

Ayo!

  • 14 Maart 2013 - 14:54

    Groep 3 Waterinkschool:

    Hoi juf Jolanda,

    Hier de kinderen van groep 3. We zouden het zo leuk vinden als je ons een berichtje stuurt. We missen je en hopen dat je snel weer terug komt, maar eerst nog heel veel pelzier dan! <3

    Liefs van ons

  • 01 April 2013 - 19:13

    Juf Jolanda :

    Beste groep 3 en Juf Anne!

    Hoe is het in het koude Nederland?

    Ik heb het hier ontzettend leuk en erg naar mijn zin!
    Ik had jullie berichtje helemaal gemist, mijn instellingen waren niet goed en het internet is hier niet zo goed. Dus soms het ik erg goed internet maar meestel is het erg traag en krijgen we alle reacties veel later door.

    Hoe gaat het op school? Waar zijn jullie nu met het lezen?

    Ik loop nu stage in groep 1/2. Deze klas is ontzettend leuk. Het is wel lastig dat sommige kinderen mij niet goed kunnen verstaan omdat ze een andere taal spreken, namelijk Papiaments. Dit is de taal van het eiland hier. Ik spreek een klein beetje Papiaments maar nog niet goed genoeg om hele gesprekken te kunnen voeren met de kinderen.
    De kinderen uit mijn groep moeten Nederlands leren dus als juf spreek ik zoveel mogelijk Nederlands met ze.

    Het is hier wel erg warm en het waait erg veel. Ik heb hier geen regen meer gelukkig. In het begin was dit wel het geval want toen zaten we nog in het regenseizoen.
    Nu is het droge seizoen en het wordt zelfs lente!
    Alleen ziet dat er hier heel anders uit. Het wordt nog warmer dan het al is en de blaadjes en bloemetjes gaan allemaal dood. De riviertjes staan droog en de cactussen blijven als enige groen. Het word dus nogal kaal en heet!

    Nou Ik moet er nu weer vandoor!
    Goed je best blijven doen en over 5 weken kom ik alweer naar huis.

    Ayo dushis!!

    Liefs Juf Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

Jolanda

Actief sinds 02 Dec. 2012
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 11562

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 04 Mei 2013

Internationale stage op Bonaire

Landen bezocht: