De eerste stage dagen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Jolanda Smeets - WaarBenJij.nu De eerste stage dagen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Jolanda Smeets - WaarBenJij.nu

De eerste stage dagen

Door: Jolanda Smeets

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

23 Januari 2013 | Bonaire, Kralendijk

Om 5:30 ging onze wekker. Een slaperige goedemorgen klonk vanuit Nardi's kamer. We waren de avond hiervoor al vroeg gaan slapen omdat we wisten dat we er vroeg uit moesten.

Na een lekker ontbijt stapten we op de fiets en fietsten we naar de stage school. Daar aangekomen liep ik naar mijn kleine klaslokaaltje om samen met mijn mentor de klas klaar te zetten. Om 10 over 7 is het gezamenlijke koffietijd en om 5 voor half 8 gaat de bel.
Juist de school begint hier al om half 8 en gaat door tot kwart voor 1. 5 uur met de kids bezig sloopt je.

Tijdens mijn eerste dag keek ik vooral mee bij mijn mentor. Ik had al aangegeven dat ze mij meteen zoveel mogelijk mocht inzetten. En vanaf de eerste dag liet ze mij tijdens het spelen van de kleuters al alleen met ze.

De kinderen zijn echt tof! Ik heb een heleboel chocolade kindjes en dan nog een surfdude en een schattig meisje met blonde haartjes en blauwe ogen, oftewel de enige Hollander van de kinderen.
De kinderen speelden heerlijk met elkaar in de poppenhoek of bouwden in de bouwhoek, precies zoals kleuters horen te zijn.
Tijdens het buitenspelen speelden de drie kleuterklassen gezamenlijk buiten. Een gezellige boel. Maar het viel mij meteen op dat de kinderen erg aanhankelijk zijn. Ze komen voor vragen bij de juf. Willen een knuffel of hebben een probleem met een ander kind.
In gebrekkig Nederlands vertellen ze hun probleem en de juf moet dit oplossen.

Na dag een waren wij drieen erg moe en 's middags gebeurden er vrij weinig.

Dinsdag was erg leuk. Ik gaf m'n eerst lesje door een boek voor te lezen en een liedje te zingen met de kinderen. Verder keek ik nog veel mee met mijn mentor.
Ik heb al wel door dat ik een bijzonder klasje heb.
het ene kind ligt op de bank in de kring. twee anderen zitten er nauwelijks op, een vierde kind loopt steeds weg uit de kring en de vijfde houd zijn mond nooit dicht. Een klas met een uitdaging!

Daarnaast zijn het wel schatten want in de poppenhoek is de juf elke dag jarig, word ze opgemaakt en krijgt ze taart!

Op woensdag draaide ik al een halve dag waarbij mijn mentor me nog veel hielp.

Donderdag hadden we onderzoeksdag. We besloten deze thuis te doen. Er werd onder het genot van een koud glas water uitgezocht wat we moesten gaan doen voor het onderzoek en hoe we dit wilden vormgeven. We zijn er nog niet helemaal uit maar we gaan de stageschool om hulp vragen.

Conclusie na de eerste week is dat we echt op onze plek zitten.
Leuke mentoren en leuke klassen. Leuke collega's en dit alles op een prachtig eiland. Wat wil ik nog meer!

Vrijdag besloten we eens uitermate sportief te gaan doen door op de fiets naar Sorobon te gaan. Na een fietstocht van ruim 40 minuten, zingend door de regen kwamen we natgeregend in onze bikini's aan op Sorobon. Koud dat we het hadden bestelden we koffie en thee!
De barman keek ons ongelovig aan toen we vertelden dat we op de fiets waren, alsof we gek waren.
Nadat de zon weer begon te schijnen begon de wind ook harder te waaien. Ik heb nog twee keer een uur heerlijk gewindsurft die dag.
Ik mocht helaas niet volluit want ik heb maandag een afspraak met de fysio hier op het eiland. In Nederland had ik nog last van kraakbeen bij mijn borstbeen, en aangezien dit nog steeds niet over is wil ik het laten checken.

Vrijdag en zaterdag hebben we lekker rustig aan gedaan.
We hebben gegeten bij Bobbiejans. Een lokaal tentje waar je echt ongelofelijk lekker en goedkoop spare ribs kunt eten. Je had ons moeten zien smullen! Zoo heerlijk!

Zondag gingen we op pad om scooters te huren.
Helaas was de man over de scooters niet aanwezig maar de vrouw achter het bureautje kon ons wel vertellen dat er 1 beschikbaar was. Maandag middag moesten we terugbellen.

Maandag 21 januari.
Vandaag moest ik om half 10 bij de fysio zijn.
Helaas slecht nieuws. Mijn bovenrug bleek helemaal vast te zitten en mijn gewricht van mijn rib was scheefgetrokken door mijn verkrampte spieren. Daarnaast had ik ook nog een ontstoken spier opgelopen in mijn borst door de irritatie. Balen want de behandeling bij de fysio was alsof ik op een pijnbank lag.
Ze zij dat ik me behoorlijk beurs zou voelen en dat deed ik ook. Alsof ik een olifant op me had laten zitten.

De kids op stage waren gelukkig wel heel lief voor me.

's middags hebben we onze eerste scooter kunnen ophalen en op 30 januari krijgen we een tweede en dan kunnen we flink gaan rondtoeren op het eiland!

De nacht van maandag op dinsdag ging het helaas mis. Ik kreeg 's nachts koorts. 's ochtends leek het me mee te vallen dus ben ik toch naar stage gegaan. Ik mocht namelijk voor het eerst een hele dag draaien.

Helaas stond ik om half 1 midden in de zon ( 35 graden) te bibberen van de kou. Ik werd naar huis gestuurd en met flinke koorts heb ik de hele middag op bed gelegen. 's nachts zakte mijn koorts gelukkig.
En nu vandaag lig ik nog wel op bed. Maar zonder koorts.
Ik kan je vertellen het is nogal saai zo op bed. En als ik mezelf moe wil maken loop ik even naar de keuken en terug. Koorts nekt je echt.

Ik hoop maar dat het allemaal snel over is.
Maandag moet ik weer naar de fysio en vanaf morgenmiddag mag ik weer windsurfen. Het is nog even afwachten of ik dat ga doen. Maar we gaan in ieder geval even naar het strand.

Ayo lieve mensen. En tot volgende week!

  • 23 Januari 2013 - 21:14

    Feline Huisman:

    klinkt idd helemaal niet verkeerd!! Geniet lekker

  • 23 Januari 2013 - 21:37

    Kiki Vos:

    Blijft altijd leuk om ervaringen van andere te lezen! ;)
    Wat naar van de koorts... beterschap! ;)

  • 28 Januari 2013 - 09:25

    Groep 3 Waterinkschool:


    Hoi juf Jolanda,

    Wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. Wat minder fijn om te lezen dat je ziek bent. We hopen dat je snel weer opknapt. Hoe zijn de kinderen? En hoe gaat het lesgeven? Wij missen je heel erg lieve juf! We zullen je verhalen blijven volgen.

    Groetjes van de hele klas! <3

    Ps: Als je thuis bent, wil je dan kijken of je Vreedzaam blok 4 hebt, die zit niet in de map;)

  • 28 Januari 2013 - 16:05

    Anne:

    Correctie: Vreedzaam is gevonden;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

Jolanda

Actief sinds 02 Dec. 2012
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 11559

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 04 Mei 2013

Internationale stage op Bonaire

Landen bezocht: