De eerste week! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Jolanda Smeets - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Jolanda Smeets - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: Jolanda Smeets

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

13 Januari 2013 | Bonaire, Kralendijk

Bon tardi lieve vrienden. Wat een heerlijke week!

Afgelopen week heb ik heel wat gedaan hier op het eiland.
Ik ben meerdere keren naar Jibe City geweest om lekker te windsurfen. Wat is dat hier toch ideaal.
Lekker zonnig, warm en af en toe een buitje flinke regen.
Maar dat drukt te pret niet.

Naast het surfen hebben we eindelijk drie fietsen kunnen kopen.
Onze buurman was zo vriendelijk dat we die van hem mochten lenen voor vier maanden als we beide banden lieten plakken.
Dus dat hebben we meteen gedaan.
Helaas is fietsen hier toch niet zo ideaal. De moutainbike die we net gekocht hebben staat nu met twee platte banden in de tuin...
Oftewel die is lek. Gelukkig hebben we nu een bandenplak setje en kan ik super goed banden plakken.
Dus straks ga ik maar eens aan de slag.

Over onze tuin gesproken. Wij hebben niet zomaar een tuin, maar een dierentuin gespecialiseerd in reptielen.
Adriaan de leguaan 1, 2, 3 en Sebastiaan de leguaan, zijn de koningen van de tuin.
Daaronder heb je verschillende onderdanen zoals Sander de salamander en zijn "gang", die minstens bestaat uit 40 salamanders.
Grote, kleine en gekleurde ze zijn er allemaal.

Naast de reptielen hebben wij ook een vogel afdeling.
Zoals de gele suikerdiefjes. Deze pikken telkens de plasticzakken stuk om onze zadels. De duiven zorgen voor de wekker en dan hebben we nog de mysterieuze vogel die volgens Nardi het geluid maakt van een walvis.

Je zou denken dat wij door de reptielen en vogels redelijk beschermd worden tegen onze grootste vijand: De Mug!
Hij zit overal, altijd en is gek op Makamba's (hollanders)
Wij met ons zacht huidje en warme bloed zijn blijkbaar om op te vreten! En dat doen de muggen dan ook. Maar volgens de locale mensen wordt dat over een paar weken steeds minder.
Tot die tijd blijven wij smeren met 'deet' alsof ons leven er vanaf hangt

Vanaf woensdag zaten we een beetje zonder vervoer. Onze andere buurman had tijdelijk geen auto dus hebben we veel lopend gedaan. Lekker aan het zwembad gelegen, een beetje gesnorkeld in de zee en 's avonds even een koffie drinken bij Karel's bar.

Vrijdag was het dan eindelijk zo ver en gingen we op bezoek bij onze stageschool.
Als echt Hollanders waren we een kwartier te vroeg en stonden we even netjes buiten te wachten om te kijken hoe de kinderen werden opgehaald.
Daarna hebben we het team ontmoet. Wat een ontzettend vrolijk en jong meidenteam.
Ik heb ook mijn lokaal gezien. Het digibord is hier nog niet ingevoerd dus back to basic! Nou heb ik met 14 kleuters een niet zo grote klas. We hebben dan ook echt een piepklein lokaal!
Wel heel knus.

Na een leuk gesprek met mijn mentor werden we meteen uitgenodigd op de nieuwjaarsborrel van die avond. Er zou een dj zijn, hapjes, ouders en kinderen.
Dus zijn wij 's avonds op onze fiets gestapt en hebben we kennis gemaakt met een aantal ouders en kinderen.
Helaas moesten we optijd weer terug want door het donker fietsen hier is nog niet aan te raden.

Maandag gaan we beginnen, dus hadden we eerst nog een heel weekend voor de boeg.
Vrijdag avond hebben we genoten van het stapleven op Bonaire.
Jong en oud, Nederlands, Antilliaans, Engels en Australisch, het hele eiland is uit en je komt van alles tegen.

Vandaag is het dan zondag. In de lokale krant lazen we dat er vandaag twee cruise schepen aankwamen. een met 1300 mensen aanwezig en eentje met toch zeker 1000 mensen aanwezig.
Dit eiland heeft ongeveer 1,5 duizend inwoners. Dus vandaag is de populatie van het eiland even verdubbelt.

Ik ben van plan om wekelijks een update te gaan doen. Dan heb ik genoeg te vertellen. Daarnaast doen we zo veel leuke dingen, dat ik er echt even voor moet gaan zitten.

Tot volgende week lieve vrienden!

Ayo!

• 13 Januari 2013 - 17:50

Emma:

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat daar!
    Ah lekker knus met 14 kleuters én back to basic moet daar helemaal gaan lukken toch? Raak je wel aan gewend!
    Succes met de lekke banden jo ;)

Dikke kus